Haber

TBMM Deprem Araştırma Komisyonu Raporu Tamamlandı: “İllerde hazırlanan raporların tozlu raflarda kaldığı görüldü”

TAMER ARDA ERSİN

TBMM Kahramanmaraş Merkezli Sarsıntıları Araştırma Kurulu raporunda, illerdeki depremlere karşı hazırlanan raporların “tozlu raflarda kaldığına” dikkat çekilerek, “Aslında diğer raporların da ortaya çıktığı ortaya çıktı” denildi. birimlerin yapılan çalışmalardan bazılarının haberi bile olmadı. Hazırlanan bazı raporların ise tozlu raflarda kaldığı görüldü.” Madencilerin de depreme müdahalede görev alması gerektiğine dikkat çekilen raporda, ” Afad Cumhurbaşkanlığı yapılanmasında, sahada daha etkin ve hızlı karar alınmasına ve kaynakların doğru yönetilmesine ihtiyaç duyulmaktadır. Bu nedenle yetkilerin en alt yönetici/grup başkanı seviyesinde dağıtılması sağlanarak afet yönetiminin devamlılığı sağlanmalıdır.

TBMM Kahramanmaraş Merkezli Deprem Araştırma Kurulu raporunu tamamladı. 935 sayfalık raporda, deprem sonrası 3 milyon kişinin bölgeyi terk ettiği, 31 Mart 2023 tarihi itibarıyla deprem bölgesinde bulunan kişi sayısının 1 milyon 541 bin 937 kişi olduğu, 51 bin 642 kişinin de yaralandığı belirtildi. diğer illere nakledilmiştir.

Raporda yer alan komisyonun tespitleri şöyle:

“Depreme hazırlık ve afet yönetimi konusunda illerde birçok çalışma yapıldı ancak kurumlar arasında istenilen uyum sağlanamıyor. Hatta diğer ilgili birimlerin farkında bile olmadığı bazı çalışmalardan ortaya çıktı. hazırlanan bazı raporların tozlu raflarda kaldığı görülmüştür.

“GERÇEĞİ YÖNETMEK İÇİN KAYNAKLARA İHTİYAÇ VAR”

Afad Cumhurbaşkanlığı yapılanmasında, sahada daha etkin ve hızlı karar alınmasına ve kaynakların doğru yönetilmesine ihtiyaç duyulmaktadır. Bu nedenle yetkilerin en alt yönetici/grup başkanı seviyesinde dağıtılması sağlanarak afet yönetiminin devamlılığı sağlanmalıdır.

“SU KİRLİLİĞİNE İZİN VERMEYECEK ALANLAR”

Afetler sonrası ihtiyaç duyulan kesintili barınma alanlarının oluşturulmasında ani yağışlar sonrası su birikmesine izin vermeyecek alanların seçilmesi gerekmektedir.

Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS) bilgileri ile geçici barınma alanlarının ve kapasitelerinin önceden belirlenmesi ve ilgili Afet Kümelenmesi ile paylaşılması gerekmektedir.

Türkiye Afet Risk Azaltma Planı’nda kurumlara verilen aksiyonların sağlıklı bir şekilde uygulanabilmesi için Afet ve Acil Durum Müdahale Hizmetleri Yönetmeliği’nde belirtildiği üzere risk tedbirleri ve müdahale faaliyetlerinin planlanması kapsamında Türkiye genelinde bir yapı oluşturulmuştur. tüm kurumlarda doğrudan Bakana bağlı çalışacak bir Daire Başkanlığı düzeyi kurulmalı ve süreçler yönetilmelidir.

İLETİŞİMİ SÜRDÜRMEK İÇİN ÖNERİ

Jandarma Entegre Muhabere Bilgi Sistemi (JEMUS), afet yönetiminde kopukluk anında ihtiyaç duyulan irtibatın sağlanması için afete müdahil olan tüm kurumlar tarafından operasyonel olarak kullanılmalıdır.

Afetlerde sahada aktif rol alan Bakanlıklar için tüm hayati ihtiyaçları (iletişim, yeme-içme, tuvalet, banyo, yatakhane) karşılayabilecek şekilde Taşınabilir Uyum Merkezleri sağlanmalıdır.

Afetlerde müdahale kapasitesinin ve kamu hizmetlerinin sürekliliğinin sağlanması için görevli kamu çalışanlarının illerde daha dirençli yapılarda barınmalarının sağlanması gerekmektedir.

“GEÇİCİ KONUTTA BELEDİYELERE GÖREV”

Geçici barınma alanlarının iç tesisat güç bağlantı limitlerinin çizilmesi belediyelerin sorumluluğundadır.

Tüm tesislerin elektrik ve doğal gaz iletim ve dağıtım sınırları ile petrol iletim sınırlarının afet risklerini belirlemek ve dayanıklı hale getirmek amacıyla MTA canlı fay haritası ve AFAD Başkanlığı tehlike haritaları (sel/sel, heyelan, yangın, aşırı kar yağışı), çığ vb.) diğer risk alanları açısından da performans analizleri yapılmalıdır.

Yeni yerleşim yerleri planlanırken ikinci bir çalışmaya ihtiyaç duyulmaması için bu servislerin yer altı tesislerinin yapım süreci elektrik ve doğalgaz firmaları ile görüşülerek planlanmalıdır.

“ENERJİ VERİMLİLİĞİNİ ARTIRAN MEKANLAR”

Kentsel dönüşüm uygulamalarında, yerleşim dokusunda topoğrafyaya ek olarak, ekolojik, iklimsel/mikro iklimsel etkileşimin dikkate alınması, gün ışığından yararlanılması, konvansiyonel havalandırmaya izin verilmesi ve bu sayede mikro iklimsel iç ve dış mekan konforunun sağlanması, dolayısıyla ısınmanın azaltılması / soğutma maliyeti, güç talebini azaltır. güç verimliliğini artıran yerler hedeflenmelidir.

ARAMA KURTARMA ENTEGRASYON ÖNERİSİ

Arama Kurtarma faaliyetlerinde görev alan madencilerin AFAD tarafından organize edilen bir yapıya entegre edilerek ulusal müdahale planlanmalıdır.

BELEDİYELERDE AFET MÜDÜRLÜKLERİ

Deprem Afet ve Risk Azaltma Dairesi Başkanlığı, afet ve diğer afet riski yüksek olan bölgelerde büyükşehir ve il belediyelerinde Kentsel Güzelleştirme Dairesi, ilçe belediyelerinde Afet ve Risk Azaltma ve Kentsel Dönüşüm Şube Müdürlükleri kurulması zorunlu hale getirilmelidir. Bu birimlerin merkezinde ‘Jeoloji ve Toprak Birimleri’, jeolojik-jeoteknik ve mikrobölgeleme çalışmaları, varsa deprem erken uyarı ve izleme sistemleri gibi konular ve ‘ye girdi sağlayacak kentsel jeolojik bilgi üretimi ve güncelleme çalışmaları olmalıdır. İl Afet Risk Planları’ il ölçeğinde yapılmalıdır.

“KENTSEL DÖNÜŞÜM HALİNDE DÖNÜŞTÜRÜLMELİ”

Kentsel dönüşüm çalışmasının tüm süreçlerinin sadece bu işle ilgilenen ve aynı zamanda tüzel kişiliğe sahip bir birim veya kurum tarafından yürütülmesi, yapılacak uygulamaların daha hızlı ve etkin bir şekilde yürütülmesini sağlayacaktır. Tüzel kişiliğe sahip bir birim veya kuruluş, gayrimenkul edinimi, hak ediş çalışmalarının doğrudan yürütülmesi, kentsel dönüşümün finansmanının sağlanması, taşra teşkilatı kurulması konularındaki iddialarında, yapılacak uygulamaya göre daha aktif çalışacak ve gerektiğinde taşra teşkilatını kapatacaktır. uygulama bitti. Bu nedenle Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’nın merkez hizmet birimi olan Altyapı ve Kentsel Dönüşüm Hizmetleri Genel Müdürlüğü’nün kamu tüzel kişiliğine ve özel yetkiliye sahip ‘Kentsel Dönüşüm Başkanlığı’na dönüştürülmesi uygun olacaktır. bütçe, Bakanlığın bir iştiraki olarak.

“PERİYODİK MUAYENE YAPILMALIDIR”

Binaların periyodik muayenesi için mevzuatın hazırlanması, bu kapsamda yapı kontrolüne tabi yapıların 5 yıl içinde, yapı kontrolüne tabi olmayan yapıların ise 2 yıl içerisinde periyodik muayenesinin yaptırılması gerekmektedir. Muayene gerekliliklerini karşılamayan yapılar güçlendirilmeli veya yıkılmalıdır.

Son düzenlemelerle birlikte, mali, teknik ve mesleki yeterliliğe ilişkin müteahhitler tasnif edilmiş ve kentsel dönüşüm imalat işini üstlenen inşaat müteahhitleri belediyelerin denetimi altına alınmıştır. Dönüşümün en değerli aktörü olan taahhüt departmanının disipline edilmesi gerekiyor.

“MADENCİLER KATILMALI”

AFAD, büyük afete uyum sürecinde büyük sorumluluk üstlendi. Arama kurtarmadan barınağa, barınaktan gıdaya, altyapıdan elektriğe kadar tüm süreç AFAD kontrolünde. Bedelli askerlik yapan askerler arama kurtarma eğitimi alarak belgelendirilmeli, Ulusal Arama Kurtarma ve Sığınma Teşkilatı’na arama kurtarma ekipleri kurma sorumluluğu verilmeli, itfaiye ile birlikte belediyelerde, Türkiye’nin her yerindeki madencilere akredite ve arama kurtarma faaliyetlerinde görev almak üzere görevlendirilmeleri ve özlük haklarının bu görevlendirme kapsamında olması gerekir. Deprem anında görevlerine eklenmeli.

Mühendis ve mimar odalarının daha katılımcı olması ve kuruluş amacına hizmet etmesi sağlanmalıdır.

Raporda, deprem bölgesindeki hastane ve sağlık kuruluşlarının durumu hakkında da bilgi verildi. Buna göre 46 hastane hafif hasarlı, 27 hastane orta hasarlı ve 2 hastane yıkılmış olmak üzere 122 hasar tespiti yapıldı.

Deprem sonrası güvenlik sorununu çözmek için MİT’e de görev verildiği belirtilen raporda, “Deprem bölgesinde 70 bin 140’ı güvenlik güçleri, 51 bin 256’sı güvenlik güçleri olmak üzere toplam 124 bin 721 güvenlik ve trafik sıkışıklığı var. Jandarma, 3 bin 325 çarşı ve mahalle bekçisi. İşçi görev yapıyor” denildi.

Kaynak: ANKA / Güncel

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu